Een aangename gemeente om in te wonen

Levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen

‘Een betaalbaar, divers en sociaal woonaanbod!’

Elke Vlaming droomt van een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd, op maat en in een aangename leefomgeving. N-VA stelt dat ieder van ons recht heeft op menswaardig wonen. Daarom moeten we aan iedereen een betaalbare woning – die ook kwalitatief in orde is en in een aangename woonomgeving ligt – kunnen garanderen. De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat leidt tot duurdere woningen. Vooral de vraag naar starterswoningen, woningen voor eenpersoonshuishoudens en specifieke woningen voor ouderen zit in stijgende lijn. Op heel wat plaatsen is er nog onvoldoende woningdifferentiatie om aan die verschillende woonwensen tegemoet te komen. Het lokale woonbeleid zorgt voor een (sociaal en privaat) woningaanbod in de gemeente dat voldoende divers is, met vooral aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden. N-VA wil betaalbaar wonen voor iedereen, al was het maar om te voorkomen dat het sociale huisvestingsstelsel uit zijn voegen barst. Initiatieven zoals de renovatiecoach helpen hierbij. Die coach geeft tips voor een duurzame en betaalbare renovatie en wijst de weg naar de gepaste subsidie zodat renovaties wel betaalbaar zijn.

‘Een kwaliteitsvolle en gezonde woning zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn.’

Zorg en steun moeten terechtkomen bij de mensen die er het meeste nood aan hebben. Iedereen moet gelijke kansen kunnen krijgen op een menswaardig bestaan. Bij de ondersteuning moet iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid nemen. We pleiten voor een strenge aanpak van de misbruiken.

Een duurzame woonomgeving voor levenslang wonen

Steeds meer mensen gaan op zoek naar een veilige en comfortabele woonomgeving waar ze hun oude dag kunnen doorbrengen. Wat de woning betreft kiezen we, waar mogelijk, voor de ondersteuning van aanpasbaar en flexibel bouwen. Niet alleen de kwaliteit van de woning, maar ook de kwaliteit van de omgeving zorgen voor een aangename leefomgeving. Aandacht voor meer groen en recreatiemogelijkheden voor jong en oud in wijken en buurten, voldoende rustbanken is noodzakelijk. In de directe omgeving zetten we in op het verbeteren van de toegankelijkheid, een aangepaste openbare ruimte en een nabije dienstverlening.

Comfort, toegankelijkheid en veiligheid maken levenslang wonen mogelijk. Zo vermijden we dat mensen met een kleine zorgbehoefte nodeloos in een instelling terechtkomen.

Kwaliteitsvol wonen in een aangename omgeving

N-VA wil samenwerken met professionals om een kwaliteitslabel toe te kennen. Zo streven we naar meer kwaliteitsvolle woningen.

N-VA wil een aangename gemeente om in te wonen door:

• Verder te werken met de renovatiecoach die informeert en tips geeft voor een duurzame en betaalbare renovatie;
  • Een label van kwaliteitsvolle woning toe te kennen en in te zetten op meer woningen met een kwaliteitslabel;
  • Het realiseren van betaalbaar wonen in een aangename woonomgeving;
  • Meer groene accenten met rustbanken in het straatbeeld, in wijken en buurten;
  • Te investeren in recreatiemogelijkheden voor jong en oud;
  • Een voldoende aanbod van kwalitatieve woningen via de sociale huisvestingsmaatschappij te voorzien.

Nieuwe renovatiepremies in Kuurne

Met onze beleidsploeg willen we onze inwoners extra ondersteunen om hun huis te renoveren. Eén van deze premies ondersteunt je om een nieuwe veilige verwarmingsketel te installeren. Jeroen Dujardin …

Woonmaatschappij WM Elan

Onze bouwmaatschappij Eigen Gift Eigen Hulp werd vanaf 3 mei woonmaatschappij WM Elan WM Elan is de fusiemaatschappij van SHM Eigen Haard uit Zwevegem en SHM Eigen Gift Eigen Hulp uit Kuurne. Ons …