Diversiteit

Integratie

Integratie en inburgering zijn belangrijk

Dankzij een sterk integratiebeleid zette N-VA Kuurne de voorbije zes jaar in op inburgering bij nieuwkomers en wil dat beleid voortzetten. N-VA wil dat nieuwkomers Nederlands leren, de lokale eigenheden en cultuur omarmen en ermee vertrouwd raken. We bevorderen respect, maar mogen dit ook afdwingen.

Kuurne staat klaar om nieuwkomers te verwelkomen en op weg te helpen om hun toekomst in onze gemeente uit te bouwen. Het gaat hier over een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de nieuwkomer, de lokale overheid als de gemeenschap:

• Integratie is voor N-VA een kwestie van kansen krijgen, maar vooral ook van kansen grijpen en verantwoordelijkheid opnemen. Het behalen van het inburgeringscontract is een voorwaarde voor het verlenen van ondersteuning. Nederlands leren en inburgering hebben zo een positief effect op de doorstroom naar de arbeidsmarkt en zelfredzaamheid.
  • Samenleven begint met elkaar begrijpen en daarvoor is de kennis van het Nederlands cruciaal. Van nieuwkomers wordt verwacht dat ze zich engageren om onze taal te leren.  Naast het lesaanbod via diverse onderwijsinstellingen, wil N-VA zoveel mogelijk oefenkansen Nederlands creëren.
  • Kansen bieden aan nieuwkomers om actief deel te nemen aan het sociale leven. Sociaal isolement beperkt immers de kansen tot ontwikkeling. Het bouwen aan een eigen netwerkt biedt voordelen op vele vlakken en moet dus gestimuleerd worden.

‘Eén onthaalloket voor alle diensten, nuttig voor iedereen en vooral voor nieuwkomers.’

Nieuwkomers stuiten op drempels in onze dienstverlening. Om die drempels weg te werken, stelt N-VA Kuurne één onthaalloket voor waar iedereen, maar vooral nieuwkomers, terechtkunnen met al hun vragen. Het concept Huis van de Burger kan als leidraad dienen, gekoppeld aan de principes van het Sociaal Huis.

Het in 2016 gelanceerde ‘buddyproject’, waarbij vrijwilligers anderstalige nieuwkomers op sleeptouw nemen en zich engageren om hen te ondersteunen en wegwijs te maken in onze stad en samenleving, zetten we voort.

N-VA maakt werk van integratie en inburgering door:

• Actief Nederlands te leren en te gebruiken;
  • Te participeren binnen onze gemeente;
  • Onze Kuurnse eigenheid en cultuur te omarmen en ermee vertrouwd te raken; omgekeerd kan elkaar beter leren kennen leiden tot een verrijking van het Kuurns aanbod.