Johan Bossuyt
Op zondag 14 oktober zal uw stem het beleid van Kuurne bepalen.

N-VA Kuurne gaat voluit voor een veilige thuis in een welvarend Kuurne.
Als lijsttrekker wil ik samen met onze sterk geëngageerde kandidaten onze gemeente nog aangenamer en veiliger maken om er te wonen, te werken, te ontspannen, te leven. We luisterden naar de noden van de mensen en maakten een ambiteus maar realiseerbaar, haalbaar en betaalbaar programma.
Met 2 schepenen, 4 gemeenteraadsleden en 2 OCMWraadsleden hadden we de voorbije jaren een stevige, actieve inbreng in het bestuur. De verandering is duidelijk merkbaar. Kuurne leeft meer dan ooit.
Maar de maatschappij evolueert en er is dus nog werk te doen. N-VA wil verder bouwen en van Kuurne een topgemeente maken.Met uw steun worden onze toekomstplannen voor Kuurne werkelijkheid. N-VA gaat voluit voor alle inwoners, voor een veilige thuis in een welvarend Kuurne

Johan Bossuyt, Lijsttrekker

Een warme en zorgzame gemeente

Diversiteit

Een warme gemeenschap, een plek voor iedereen

N-VA laat niemand aan zijn lot over en voert een geïntegreerd sociaal beleid. Concreet betekent dit dat we bij beslissingen op alle beleidsdomeinen rekening houden met de gevolgen voor gezinnen, alleenstaanden, personen met een beperking, senioren, mensen in armoede en (andere) kwetsbare groepen. Als gemeenschapspartij sluiten we niemand uit, maar kiezen we voor inclusie. We zorgen ervoor dat wie dit wil actief kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Op die manier maken we van Kuurne een warme gemeenschap.

‘Een sterk sociaal weefsel is de basis van een gelukkige maatschappij!’

Een sterk sociaal weefsel dat kansen biedt waar nodig, is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Het sociale weefsel wordt bij voorkeur zo dicht mogelijk bij het gezin ontwikkeld. N-VA ondersteunt netwerken als basis van een gelukkige lokale gemeenschap, van buren over straatcomités tot wijkcomités.

De gemeente en vooral het Sociaal Huis is in de eerste plaats de regisseur van het lokale sociale beleid en ziet erop toe dat er een voldoende en gedifferentieerd aanbod is. Het Sociaal Huis voert een uitgebreid, sterk sociaal beleid. Maar daarvoor moet geïnvesteerd worden, zodat we kunnen focussen op wie het echt moeilijk heeft. Investeren in het sociale welzijn betekent investeren in domeinen als zorg, ondersteuning tijdens de zoektocht naar een gepaste woning, armoedebestrijding, budgetbegeleiding, persoonlijke begeleiding bij complexe problemen, jeugdzorg, ondersteuning van zelfstandigen in financiële moeilijkheden, juridische bijstand. Alle relevante informatie moet op een eenvoudig toegankelijke manier beschikbaar zijn, waar nodig omkaderd met begeleiding vanuit het Sociaal Huis.

‘Armoede bestrijd je door mensen effectief te helpen, dat laatste moet steeds het uitgangspunt zijn.’

Actief (gezins)armoede aanpakken: de ouderbrugfiguur behouden om in nauw contact te treden met kinderen en hun ouders. Samen met de sociale dienst van het OCMW worden individuele trajecten opgemaakt waarbij alle rechten worden bekeken. Dankzij begeleiding in de zoektocht naar de beste woonomgeving, het oprichten van de sociale kruidenier, het stimuleren van opleidingen en coaching zorgen we dat het gezin de passende ondersteuning krijgt om het heft terug in eigen handen te nemen. Zolang het nodig is én de voorwaarden binnen het persoonlijk traject worden nageleefd, blijven we ondersteunen.

N-VA pakt armoede op een structurele manier aan door:

• Sterk in te zetten op de activering van OCMW-cliënten en het verkleinen van hun afstand tot de arbeidsmarkt. Een job biedt nog altijd de beste garantie tegen armoede;
  • Een beleid te volgen waarbij we inzetten op armoedepreventie en ondersteuning via materiële hulp;
  • Mensen aan te moedigen en te ondersteunen om actief te participeren tijdens evenementen, te proeven van sport en cultuur, deel te nemen aan straat- en schoolfeesten;
  • De toegang tot verse voeding te vergroten door het principe van sociale kruidenier te introduceren;
  • Te zorgen dat mensen de hulp krijgen die ze nodig hebben en waarop ze recht hebben;
  • Bijzondere aandacht te hebben voor gezinnen in armoede;
  • Het project ‘Brede scholen’ voort te zetten. Dit is een samenwerkingsproject waarbij het Sociaal Huis samen met een ouderbrugfiguur en de scholen extra kansen geeft aan onze kinderen.

‘Onze Kuurnse ouderen: oud misschien maar zeker niet ‘out’

Om onze Kuurnse ouderen een onbezorgde dag te gunnen, bouwt N-VA het Lokaal Dienstencentrum uit tot het Kuurnse Ouderencentrum. Het zorgaanbod en de zorg-coördinatie evolueren mee met de maatschappelijke noden die we ook zelf nauw opvolgen. Kadanz, het vrijwilligerswerk door en voor Kuurnse senioren, is van heel groot belang om het voor onze Kuurnse senioren mogelijk te maken zo lang mogelijk thuis te wonen in een leeftijdsvriendelijke omgeving.

Betaalbaarheid van de zorg is een belangrijk thema. Samen met (residentiële) zorgpartners bekijken we hoe bepaalde hiaten opgevuld kunnen worden, onder meer nachtopvang en vervoer van ouderen. Waar nodig blijven we vanuit de gemeente financiële ondersteuning bieden (premies). Het dienstencentrum wordt een actief centrum dat, naast ondersteuning en begeleiding, aanspoort tot activiteiten voor ouderen.

Vereenzaming en sociaal isolement moeten worden voorkomen door een tweesporenbeleid van detectie en ondersteuning. Het Sociaal Huis ondersteunt wijk- en straatcomités in thema’s als ouderenzorg en vereenzaming. Dit gebeurt al in twee Kuurnse wijken. N-VA wil dit verder uitrollen over alle wijken. In samenwerking met de Kuurnse Ouderenraad en vrijwilligers willen we extra initiatieven voorstellen met de bedoeling mensen samen te brengen. De huisbezoeken worden zoveel mogelijk uitgebreid.

‘Kuurne, met een hart voor dieren.’

N-VA en de inwoners van Kuurne hebben een hart voor mensen en dieren. We coördineren als gemeentebestuur het lokale beleid rond dierenwelzijn en nemen die bevoegdheid ook expliciet op in het schepencollege. In overleg met de dierenartsen voeren we gerichte sensibiliseringscampagnes, onder meer over het effect van vuurwerk op dieren, maar tegelijk pakken we ook het probleem van de zwerfkatten aan door sterilisatie of castratie.

N-VA gaat voor een warme en zorgzame gemeente door:

• Het volledige zorgaanbod duidelijk kenbaar te maken voor iedereen;
  • De verdere en intensievere uitbouw van een Kuurns zorgnetwerk, waar iedereen kan steunen op directe netwerken via gezin, buurt of straatcomité;
  • Actief aandacht te besteden aan de vereenzaming van onze ouderen;
  • (Kinder)armoede en gezinsarmoede te blijven aanpakken: de ouderbrugfiguur behouden om in nauw contact te treden met kinderen en hun ouders. Zo kan er gerichter begeleid worden naar werk of de best passende ondersteuning

Een veilige gemeente

Veilige Gemeente

Verkeersveiligheid is een prioriteit. We blijven investeren in een veilige infrastructuur.

We streven naar een vlotte bereikbaarheid binnen onze gemeente. De auto willen we niet bannen uit ons centrum, maar wel het gebruik van de fiets promoten, zowel voor volwassenen als voor kinderen. Minder wagens in het verkeer zorgt voor veiliger verkeer, ook in de schoolomgeving, op weg van en naar het werk, naar onze winkels. Stappen zijn gezet richting een fiets- en wandelnetwerk binnen onze gemeente, om veilig overal te geraken. Dat blijft een bijzonder aandachtspunt.

Daarnaast is onze gemeente een doorgangsgemeente. We wensen de verkeersstroom op een slimme manier te organiseren en het zware verkeer te bannen uit de woonwijken en het centrum.  Waar (zwaar) verkeer niet noodzakelijk is, bannen we dit uit de straten.
Een vlotte doorgang door onze gemeente betekent niet dat we erdoor moeten racen. N-VA wil de hardleerse hardrijders blijven aanpakken met gerichte acties, met camera’s met nummerplaatherkenning. Streng optreden met gepaste handhaving is noodzakelijk.

‘In onze kernen, aan schoolomgevingen en in woonwijken moet meer gecontroleerd worden op snelheid!’

Het parkeerbeleid moet worden aangepast. De parkings die voorzien zijn voor langparkeren moeten duidelijker aangeduid zijn bij het binnenrijden van onze gemeente. In de centrumstraten zijn kortparkeerplaatsen de oplossing om de vlotte bereikbaarheid van de handelszaken te vergroten. Ook de parkeermogelijkheid op het marktplein moet worden herbekeken.
Het verkeer op de Brugsesteenweg is bijzonder druk. En het kruispunt R8/Brugsesteenweg ervaren we als zeer gevaarlijk. We blijven overleggen met de hogere overheid om deze situatie vlotter, maar vooral veiliger te maken.

N-VA wil een verkeersveilige gemeente door:

• Het zware verkeer uit woonwijken en centrum te bannen;
  • Camera’s met nummerplaatherkenning te plaatsen om de overdreven snelheid aan te pakken met een gepaste handhaving;
  • De gevaarlijke kruispunten aan te pakken: Kruiske;
  • Het aantal fietssuggestiestroken uit te breiden;
  • Te zorgen voor een veilige schoolomgeving;
  • Schoolstraten in te voeren waar het kan;
  • In de centrumstraten extra plaatsen voor kortparkeren te voorzien;
  • De parkeerterreinen Damier en Vlaskouter duidelijker aan te duiden bij het binnenrijden van de gemeente;
  • Voldoende fietsstallingen te voorzien, ook aangepast aan de elektrische fiets;
  • Veilige voetpaden en vlotte verbindingen via wandelwegen te voorzien;

N-VA gaat resoluut voor een veilig Kuurne.  Overlast, vandalisme en criminaliteit moeten worden aangepakt. Veiligheid is zeker een kwestie van ‘meer blauw op straat’, maar ook een zaak van burgers die hun verantwoordelijkheid opnemen.
N-VA wil een efficiënte inzet van de politie op het terrein. Dit betekent dat de beschikbare politiemensen maximaal aanwezig zijn in het straatbeeld en zeker op die momenten die ertoe doen.

‘Overlast, vandalisme en criminaliteit worden niet getolereerd maar krachtdadig aangepakt!’

Elke Kuurnenaar moet zijn wijkagent bij naam kennen want de wijkagenten zijn het eerste aanspreekpunt voor onze inwoners.
We blijven het buurtinformatienetwerk ondersteunen in het gebruik van hedendaagse communicatiekanalen.
We willen investeren in camera’s met nummerplaatherkenning en pleiten voor een strenger handhavingsbeleid.
Om energie te besparen doven we in bepaalde straten de openbare verlichting. Dit zorgt voor een gevoel van onveiligheid. We willen energie besparen door stelselmatige LED-lampen te installeren. Het algemeen doven van de openbare verlichting willen we herbekijken.

Kuurne is fier op zijn brandweerkorps. Ze verdienen veel respect. We wensen gerichte acties te ondersteunen om Kuurnenaren warm te maken om vrijwilliger te worden bij de brandweer.

We willen een veilige gemeente door:

• Camera’s met nummerplaatherkenning te installeren om de veiligheid te vergroten en overlast, vandalisme en criminaliteit te verminderen;
  • Onze wijkagenten sterk aanwezig te laten zijn in de gemeente als eerste aanspreekpunt van onze inwoners;
  • Het algemeen doven van de openbare verlichting te herbekijken;

Integratie en inburgering zijn belangrijk

inburgering

Dankzij een sterk integratiebeleid zette N-VA Kuurne de voorbije zes jaar in op inburgering bij nieuwkomers en wil dat beleid voortzetten. N-VA wil dat nieuwkomers Nederlands leren, de lokale eigenheden en cultuur omarmen en ermee vertrouwd raken. We bevorderen respect, maar mogen dit ook afdwingen.

Kuurne staat klaar om nieuwkomers te verwelkomen en op weg te helpen om hun toekomst in onze gemeente uit te bouwen. Het gaat hier over een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel de nieuwkomer, de lokale overheid als de gemeenschap:

• Integratie is voor N-VA een kwestie van kansen krijgen, maar vooral ook van kansen grijpen en verantwoordelijkheid opnemen. Het behalen van het inburgeringscontract is een voorwaarde voor het verlenen van ondersteuning. Nederlands leren en Inburgering hebben zo een positief effect op de doorstroom naar de arbeidsmarkt en zelfredzaamheid.
  • Samenleven begint met elkaar begrijpen en daarvoor is de kennis van het Nederlands cruciaal. Van nieuwkomers wordt verwacht dat ze zich engageren om onze taal te leren.  Naast het lesaanbod via diverse onderwijsinstellingen, wil N-VA zoveel mogelijk oefenkansen Nederlands creëren.
  • Kansen bieden aan nieuwkomers om actief deel te nemen aan het sociale leven. Sociaal isolement beperkt immers de kansen tot ontwikkeling. Het bouwen aan een eigen netwerkt biedt voordelen op vele vlakken en moet dus gestimuleerd worden.

‘Eén onthaalloket voor alle diensten, nuttig voor iedereen en vooral voor nieuwkomers.’

Nieuwkomers stuiten op drempels in onze dienstverlening. Om die drempels weg te werken, stelt N-VA Kuurne één onthaalloket voor waar iedereen, maar vooral nieuwkomers, terechtkunnen met al hun vragen. Het concept Huis van de Burger kan als leidraad dienen, gekoppeld aan de principes van het Sociaal Huis.

Het in 2016 gelanceerde ‘buddyproject’, waarbij vrijwilligers anderstalige nieuwkomers op sleeptouw nemen en zich engageren om hen te ondersteunen en wegwijs te maken in onze stad en samenleving, zetten we voort.

N-VA maakt werk van integratie en inburgering door:

• Actief Nederlands te leren en te gebruiken;
  • Te participeren binnen onze gemeente;
  • Onze Kuurnse eigenheid en cultuur te omarmen en ermee vertrouwd te raken; omgekeerd kan elkaar beter leren kennen leiden tot een verrijking van het Kuurns aanbod;

Een aangename gemeente om in te wonen

‘Een betaalbaar, divers en sociaal woonaanbod!’

Elke Vlaming droomt van een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd, op maat en in een aangename leefomgeving. N-VA stelt dat ieder van ons recht heeft op menswaardig wonen. Daarom moeten we aan iedereen een betaalbare woning – die ook kwalitatief in orde is en in een aangename woonomgeving ligt – kunnen garanderen. De vraag naar woningen stijgt sneller dan het aanbod, wat leidt tot duurdere woningen. Vooral de vraag naar starterswoningen, woningen voor eenpersoonshuishoudens en specifieke woningen voor ouderen zit in stijgende lijn. Op heel wat plaatsen is er nog onvoldoende woningdifferentiatie om aan die verschillende woonwensen tegemoet te komen. Het lokale woonbeleid zorgt voor een (sociaal en privaat) woningaanbod in de gemeente dat voldoende divers is, met vooral aandacht voor de meest behoeftige gezinnen en alleenstaanden. N-VA wil betaalbaar wonen voor iedereen, al was het maar om te voorkomen dat het sociale huisvestingsstelsel uit zijn voegen barst. Initiatieven zoals de renovatiecoach helpen hierbij. Die coach geeft tips voor een duurzame en betaalbare renovatie en wijst de weg naar de gepaste subsidie zodat renovaties wel betaalbaar zijn.

‘Een kwaliteitsvolle en gezonde woning zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn.’

Zorg en steun moeten terechtkomen bij de mensen die er het meeste nood aan hebben. Iedereen moet gelijke kansen kunnen krijgen op een menswaardig bestaan. Bij de ondersteuning moet iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid nemen. We pleiten voor een strenge aanpak van de misbruiken.

Een duurzame woonomgeving voor levenslang wonen

Steeds meer mensen gaan op zoek gaan naar een veilige en comfortabele woonomgeving waar ze hun oude dag kunnen doorbrengen. Wat de woning betreft kiezen we, waar mogelijk, voor de ondersteuning van aanpasbaar en flexibel bouwen. Niet alleen de kwaliteit van de woning, maar ook de kwaliteit van de omgeving zorgen voor een aangename leefomgeving. Aandacht voor meer groen en recreatiemogelijkheden voor jong en oud in wijken en buurten, voldoende rustbanken is noodzakelijk. In de directe omgeving zetten we in op het verbeteren van de toegankelijkheid, een aangepaste openbare ruimte en een nabije dienstverlening.

Comfort, toegankelijkheid en veiligheid maken levenslang wonen mogelijk. Zo vermijden we dat mensen met een kleine zorgbehoefte nodeloos in een instelling terechtkomen.

Kwaliteitsvol wonen in een aangename omgeving

N-VA wil samenwerken met professionals om een kwaliteitslabel toe te kennen. Zo streven we naar meer kwaliteitsvolle woningen.

N-VA wil een aangename gemeente om in te wonen door:

• Verder te werken met de renovatiecoach die informeert en tips geeft voor een duurzame en betaalbare renovatie;
  • Een label van kwaliteitsvolle woning toe te kennen en in te zetten op meer woningen met een kwaliteitslabel;
  • Het realiseren van betaalbaar wonen in een aangename woonomgeving;
  • Meer groene accenten met rustbanken in het straatbeeld, in wijken en buurten;
  • Te investeren in recreatiemogelijkheden voor jong en oud;
  • Een voldoende aanbod van kwalitatieve woningen via de sociale huisvestingsmaatschappij te voorzien;

Een rijk verenigingsleven

Vrije Tijd

Vrije tijd en verenigingsleven dragen bij tot gemeenschapsvorming

Van een gemeente een gemeenschap maken is voor N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale aspect met participatie van buren, straten en wijken kan niet onderschat worden.
Een gemeente, wijk of buurt met samenhorigheid:

• zet dingen in beweging
  • heeft bewoners die elkaar aanspreken
  • zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel
  • zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners

Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod.

N-VA wil de vele verenigingen dan ook alle kansen geven om zich maximaal te ontwikkelen. De belangrijkste rol die de gemeente hierin vervult, is die van regisseur. Het initiatief komt het liefst van onderuit, van bij de mensen en de verenigingen.

Een eenvoudig, duidelijk en transparant subsidiebeleid met zo weinig mogelijk administratieve rompslomp is daarvoor noodzakelijk.

‘We wensen een eenvoudig, transparant subsidiebeleid met zo weinig mogelijk administratie.’

Om de vrije tijd optimaal te kunnen beleven, is er nood aan plaats en middelen om dat te kunnen doen. Volgens N-VA Kuurne is het in de eerste plaats de gemeente die hiervoor ruimte en infrastructuur voorziet.

Een aantal verenigingen heeft ruimte te weinig. De nieuwe school kan multifunctioneel gebruikt worden. Een repetitieruimte kan worden voorzien.

Jeugd

In Kuurne wonen veel jongeren. Inzetten op een beleid specifiek op maat van de Kuurnse jeugd is onontbeerlijk. Jongeren zijn immers de toekomst van onze gemeente! We wensen hen nauw bij dit beleid te betrekken.

'We geven jongeren kansen om te participeren in het beleid en zich in te zetten in onze gemeente.'

Voor een fuif moeten onze jongeren soms uitwijken naar elders. We willen nagaan hoe we hen een kleinere fuifzaal kunnen laten gebruiken.

Onze jongeren houden van natuur. Op het terrein van de renbaan kunnen we hen laten joggen in een groen en veilig kader met de aanleg van een Finse looppiste met outdoor fitnesstoestellen.

N-VA wil de jeugd creatieve ideeën laten realiseren in het Vlaspark, met behoud van de natuurfunctie van het park.

Hoe willen we dit realiseren? Door:

• Na te gaan hoe we jongeren een kleinere fuifzaal kunnen laten gebruiken;
  • De jeugdhuizen en jeugdbewegingen verder te ondersteunen;
  • Kansen te bieden om creatieve initiatieven te realiseren;
  • Een praatcafé te organiseren en meer kansen tot participatie te bieden;

Ouderen

We zijn blij vast te stellen dat er in onze gemeente nog heel veel zeer actieve ouderen wonen. We wensen een divers aanbod aan ontspannings- en ontplooiingsmogelijkheden te voorzien tegen een betaalbaar tarief: sport, cultuur, computerlessen, … Maar ook voor de minder actieve ouderen willen we een gepast aanbod voorzien.
Om iedereen de kans te bieden deel te nemen aan de activiteiten, willen we initiatieven nemen om de mobiliteit te verbeteren. Zich niet goed kunnen verplaatsen, mag geen drempel vormen.

‘Ouder worden doe je in je Kuurnse thuis.’

Ouder worden in de thuisomgeving, was de voorbije 6 jaar het uitgangspunt van het ouderenbeleid van het Sociaal Huis. Dit zetten we verder door het zorgaanbod uit te breiden in samenwerking met alle partners gespecialiseerd in thuiszorg. De zorgcoördinator blijft aanwezig in het Sociaal Huis en wordt bijkomend ondersteund om een antwoord te kunnen bieden op de toenemende vraag. Maaltijden aan huis, poetshulp, zorgpremies, nachtopvang, ster-telefoon (waar ouderen vrijblijvend een babbel kunnen doen), activiteiten in het Lokaal Dienstencentrum,… Alles moet toegankelijk zijn voor onze Kuurnenaren die het nodig hebben.

Hoe willen we dit realiseren? Door:

• De activiteiten en het zorgaanbod in het Lokaal Dienstencentrum uit te breiden en bekend te maken voor alle Kuurnenaren;
  • De ouderenverenigingen actief te ondersteunen;
  • Het algemene sport- en cultuurbeleid af te stemmen op de actieve ouderen en waar nodig te voorzien via het dienstencentrum voor de minder actieve en/of minder mobiele ouderen;

Sport

In onze gemeente is er een tekort aan sportvloeren. We wensen slim te investeren. Met subsidie van de Vlaamse overheid willen we een nieuwe school met een nieuwe sportzaal bouwen op de terreinen rond de renbaan. Deze sporthal kan naschools, tijdens het weekend en tijdens de vakantie door sportverenigingen worden gebruikt.

‘We pakken het te kort aan sportvloer aan en investeren in een nieuwe sporthal!’

De terreinen van de renbaan worden nu hoofdzakelijk gebruikt voor het drafrennen. Dit mag zo  blijven, maar er zitten beslist nog meer kansen in voor de paardensport.  We denken bijvoorbeeld aan de bloeiende manege ‘De Schure’ die nood heeft aan een betere infrastructuur.

Op dit terrein kunnen we een Finse looppiste aanleggen met outdoor fitnesstoestellen in een groen kader zodat iedereen er veilig en gezond kan sporten. Ook de aanleg van een fietsparcours biedt kansen.

‘De terreinen rond de renbaan benutten we maximaal om onze Kuurnenaren veilig en gezond te laten sporten!’

Hoe willen we dit realiseren? Door:

• De nieuwe sportzaal van de nieuwe school naschools, in het weekend en tijdens vakanties te laten gebruiken door sportverenigingen.
  • De renbaan multifunctioneel te gebruiken voor de paardensport: drafrennen, jumping, manege ‘De Schure’ en tegelijk ook kansen te bieden voor anderen sporten.
  • Te investeren in de aanleg van een Finse looppiste met outdoor fitnesstoetsellen in een groen kader op de terreinen van de renbaan.

Cultuur

Cultuur brengt mensen samen en draagt bij tot verbondenheid. De gemeente staat het dichtst bij haar bevolking en is dus het best geplaatst om de lokale culturele dynamiek en creativiteit te stimuleren. Samen met de vele culturele en socio-culturele verenigingen die Kuurne rijk is, willen we inzetten op een breed toegankelijk en kwaliteitsvol cultuurbeleid.

‘We willen een gevarieerd cultuurprogramma dat voor iedereen toegankelijk is.’

We blijven inzetten op een gevarieerd cultuurprogramma dat voor iedereen toegankelijk is. We willen onze eigen verenigingen volop kansen bieden om aan de programmering mee te werken.

We wensen actief de ontplooiingskansen voor muziek, woord en beeld te garanderen.  Een aantal verenigingen beschikt niet over voldoende repetitieruimte. Dit mag geen obstakel zijn in hun werking.

• Actief kansen te bieden aan onze Kuurnse verenigingen;
  • Een gevarieerd cultuuraanbod voor jong en oud, op maat van Kuurne met focus op de kwaliteit te organiseren;
  • Ontplooiingskansen voor muziek, woord, beeld te garanderen;
  • Te voorzien in repetitieruimte voor verenigingen;
  • Een permanente beschikbaarheid van de kiosk het hele jaar door;

Onderwijs

N-VA Kuurne wil investeren in duurzame, moderne schoolgebouwen, voorzien van de noodzakelijke digitale inrichting.

We moeten de schoolgebouwen multifunctioneel benutten. De nieuwe sportzaal kan buiten de schooluren, in het weekend en tijdens de vakanties door sportverenigingen worden gebruikt en biedt zo een antwoord op het tekort aan sportvloeren. Voor ons is dit niet alleen een kwestie van efficiëntie, maar ook van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

N-VA Kuurne wil ook binnen de bevoegdheden van de gemeente werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind, ongeacht de thuissituatie en rekening houdend met de talenten van het kind.

'We investeren in onze kinderen, onze toekomst, en bouwen een nieuwe multi-inzetbare school met sportzaal.'

De nieuwe gebouwen bieden extra mogelijkheden voor kinderopvang vlakbij de school. De kinderopvang moet flexibel uitgebouwd worden aangepast aan de glijdende werktijden van de ouders.

'Kwaliteitsvolle en flexibele kinderopvang, rekening houdend met de noden van de ouders.'

Het gemeentebestuur heeft de opdracht om een onderwijsbeleid voor alle kinderen van alle scholen te voeren. De gemeente moet daarin een actieve regierol opnemen. Het bestuur moet hiervoor extra kansen creëren door bijvoorbeeld aandacht te hebben voor het Nederlands via de leesjuf, kansen te bieden om meer in contact te komen met techniek en wetenschap, door samen te werken aan projecten rond burgerschap. Dit komt uiteindelijk de totale lokale gemeenschap ten goede.

‘Interesse wekken in STEM met de mobiele techniek- en wetenschapsklas.’

Ook naschools willen we kinderen en volwassenen hun creatieve talenten laten ontdekken: muziek, woord en beeld.

Hoe willen we dit realiseren? Door:

• Te investeren in een nieuw schoolgebouw met sportzaal voor de Boudewijnschool, Wijzer en Pienter. De sporthal kan buiten de schooluren gebruikt worden door de sportverenigingen;
  • Actief alle kinderen van elke Kuurnse school extra kansen te bieden door in te zetten op de kennis van het Nederlands door een leerkracht aan te stellen voor leespromotie en leerlingen in contact te brengen met techniek en wetenschap;
  • Kinderopvang te organiseren vlakbij de school. Flexibele kinderopvang aangepast aan de noden van de ouders in samenwerking met alle scholen;
  • Kinderopvanginitiatieven (0-3 jaar) te ondersteunen door vormingen en bijeenkomsten te organiseren;
  • Te zorgen voor een passend cultuuraanbod voor alle kinderen;
  • Te blijven inzetten op creativiteit: muziek, woord, beeld

Een vriendelijke en aantrekkelijke gemeente voor handelaars en ondernemers

Winkelen

Handelaars en ondernemers zijn een belangrijk onderdeel van onze lokale gemeenschap. Het lokale ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. We willen maximale kansen geven aan zelfstandige ondernemers en bedrijven.

Eén centraal ondernemersloket garandeert de permanente dienstverlening en leidt tot een betere communicatie en gecoördineerde aanpak.

‘Een ambtenaar voor ondernemers en handelaars zorgt voor een betere coördinatie.’

De samenwerking met de handelaars en de handelsverenigingen verloopt vlot en dit willen we nog versterken.

We willen verder zuurstof geven aan de handelaars om samen ons merk ‘Kuurne leeft’ te promoten. We gaan voor leefbare en welvarende kernen die aantrekkelijk zijn voor de Kuurnenaars en bezoekers. Dit vraagt een toekomstgericht beleid met kansen voor een gevarieerd winkelaanbod, aangename terrasjes en een bloeiende horeca. Een nette gemeente die vlot bereikbaar is met voldoende gratis parkeerplaatsen trekt bezoekers aan. Die positieve uitstraling zet starters aan om zich in Kuurne te komen vestigen.

Kuurne bezit veel troeven en die willen we benutten in de uitbouw van een toeristisch aanbod. Fietsen boomt. Op het jaagpad langs de Leie passeren jaarlijks 24.000 fietsers. Ook de watersport is sterk in opmars. Een gevarieerd aanbod met natuur-, cultuur- en erfgoedwandelingen gekoppeld aan een bezoek aan de plaatselijk horeca biedt volop kansen. Met de streekproducten van onze eigen Kuurnenaars en Ezelsproducten kunnen we bezoekers bekoren.

Hoe willen we dit realiseren? Door:

• Bij de realisatie van de centrumvernieuwing extra aandacht te besteden aan een vlotte bereikbaarheid van de handelszaken en voldoende kortparkeerplaatsen. Die vernieuwing zal ook voor de nodige aangename en groenere uitstraling zorgen. De parkeerterreinen Damier en Vlaskouter willen we duidelijker aanduiden voor langparkeerders;
  • Te blijven investeren in de ontwikkeling van ons bedrijvenpark. Daarnaast blijven we initiatieven steunen om het merk ‘Kuurne leeft’ te promoten. Hiermee bieden we onze handelaars extra kansen;
  • Een ambtenaar voor lokale economie aan te stellen. Voor ondernemers en handelaars zijn vlotte communicatie, duidelijke informatie en een aanspreekpunt met de nodige expertise immers essentieel en is coördinatie tussen de verschillende diensten noodzakelijk;
  • Initiatieven te nemen om onze gemeente en de troeven van Kuurne te promoten in samenwerking met de lokale horeca. Het fietstoerisme en vaartoerisme bloeit en daarop willen we volop inspelen;
  • Het jobaanbod kenbaar te maken voor werkzoekenden en indien nodig te koppelen aan opleidingstrajecten gesteund door het Sociaal Huis.

Een groene en duurzame gemeente

mileu_water

Een beter leefmilieu voor een gezonde toekomst

Inzake groen- en duurzaamheidsbeleid is voorkomen beter dan genezen. De CO2-uitstoot verminderen, afval vermijden en op ons energieverbruik besparen vallen goedkoper en efficiënter uit dan de problemen achteraf moeten oplossen. Daarom pakken we de milieu- en klimaatproblemen aan waar de effecten het grootst zijn, met name aan de bron.

De vervuiler betaalt

Op basis van het principe dat de vervuiler betaalt, stimuleren we onze inwoners duurzaam om te springen met water en andere grondstoffen. Het verschuiven van de belastingen op arbeid naar die op verbruik en vervuiling draagt daaraan bij.

Voor N-VA is duurzaamheid een economische evidentie. Door recyclage en hergebruik vermindert de afhankelijkheid van de alsmaar duurder wordende grondstoffen uit het buitenland. Bovendien bekleedt onze recyclage-industrie een toppositie in de wereld en dat willen we zo houden.

'Gemeente geeft het voorbeeld!'

De gemeente stuurt haar inwoners niet alleen in de goede richting, ze geeft zelf ook het goede voorbeeld zonder te betuttelen. N-VA wil dat de eigen gemeentelijke diensten duurzaam omspringen met energie en milieu.

Het groen in onze parken – Groene Long, Heulebeekdomein, Vlaspark, Sportpark en pleintjes – behandelen we met respect. We zorgen voor een goed onderhoudsplan met een proactieve aanpak.

Zwerfvuil pakken we consequent aan!

Zwerfvuil pakken we consequent aan. We zetten in op handhaving en boetes in de strijd tegen zwerfvuil. We zorgen voor vuilnisbakken met sorteermogelijkheden in straten en op pleinen. Peuken vormen een groot aandeel in het zwerfvuil. Onze hondeneigenaars moeten op meer plaatsen de hondenpoep kunnen deponeren.

Het Vlaspark bouwen we verder uit. Op de site rond de renbaan voorzien we groene accenten.

Met de groendienst van de gemeente zorgen we dat we het onkruidprobleem onder controle krijgen.

We erkennen de professionaliteit en de kennis van de natuurverenigingen en wensen hen maximaal in het beleid te betrekken.

We willen samenwerken met andere gemeenten om betalend afval aan correcte tarieven te kunnen deponeren.

N-VA wil een groene en duurzame gemeente door:

• Samen te werken met andere gemeenten om betalend afval aan correcte tarieven te kunnen deponeren;
  • Vuilnisbakken met sorteermogelijkheden in de openbare ruimte te plaatsen;
  • Peukentegels te plaatsen;
  • Sluikstorten streng aan te pakken;
  • Verder werk te maken van sensibilisering om nog meer te sorteren.

euro_financien_begroting

Kuurnenaren dragen via de gemeentebelastingen bij in het bestuur van de gemeente. Met dat geld moet voorzichtig en correct omgesprongen worden. Een verantwoord financieel beleid is dan ook cruciaal. De voorbije 6 jaar werden de budgetten en jaarrekeningen van zowel de gemeente als het OCMW zorgvuldig beheerd rekening houdend met de nodige financiële draagkracht.

Met N-VA Kuurne willen we blijven investeren om op die manier onze vooruitgang en welvaart te waarborgen. Een snellere digitalisering en onze ambitie om van Kuurne een smart city te maken, zorgen voor mogelijke efficiëntiewinsten op exploitatie (zeg maar de dagdagelijkse kosten nodig voor het functioneren van alle gemeentelijke diensten). Waar mogelijk moeten met andere besturen samenwerkingen afgesloten worden om gezamenlijke taken efficiënter uit te voeren en de kwaliteit te verhogen. Denk maar aan raamcontracten, groepsaankopen van materialen, … Opbrengsten daarvan worden gebruikt om de investeringen te betalen, zonder nodeloos te lenen.

De afgelopen zes jaar ging het OCMW geen enkele extra lening aan. De komende zes jaar willen we de schuldenlast van de gemeente laten zakken.

‘N-VA Kuurne verhoogt de belastingen niet. Een duidelijk engagement aan de Kuurnenaar.’

N-VA Kuurne verhoogt de belastingen niet.

Belastingen die meer kosten aan administratie dan ze opbrengen, bekijken we zeer kritisch. Ze zijn alleen te verantwoorden als ze een heel duidelijk beleidsdoel voor ogen hebben.

Pestbelastingen schaffen we af. Dat handelaars en ondernemers belastingen betalen is normaal, maar het huidige kluwen van kleine belastingen wordt gerationaliseerd. Wie bijdraagt heeft recht op een billijke return.

Wij laten geen enkele kans liggen om subsidies voor de gemeente te verwerven, dit op alle mogelijke domeinen. Als goede huisvader is het bestuur er niet alleen om subsidies te verlenen, maar ook om alle mogelijkheden voor externe financiering van projecten via subsidies te bekijken.

‘De integratie van OCMW-diensten in de gemeentelijke diensten zorgt voor een slanker overheidsapparaat, wat financiële winsten moet opleveren.’

Een belangrijke stap naar een slanker overheidsapparaat is de integratie van het OCMW in de gemeentelijke diensten. Zes jaar was N-VA de stuwende kracht achter deze operatie in Kuurne. Ondersteunende diensten worden samengevoegd en efficiëntere werking wordt gecreëerd. Zo komen we tot één slagvaardige organisatie die bovendien dicht bij de burger staat.

N-VA wil dat loketten van gemeente en Sociaal Huis geïntegreerd werken. Naast efficiëntiewinsten brengt dit ook een drempelverlagend effect met zich mee en verhoogt de toegankelijkheid.

Hoe willen we dit realiseren? Door:

• De gemeentebelastingen – personenbelastingen noch opcentiemen – niet te verhogen;
  • Het gemeentelijke patrimonium kritisch te bekijken en eventueel te verkopen wat we niet meer echt nodig hebben;
  • De dagelijks werkingskosten goed te beheren en te investeren volgens de noden in de verschillende domeinen.