Verjaardagsbox voor kansarme kinderen

Op 5 maart 2024, over deze onderwerpen: Sociaal, Armoedebeleid

“Kinderen in armoede vallen vaak uit de boot op hun verjaardag”, zegt schepen Bram Deloof (N-VA). “Simpelweg omdat ze geen cadeautjes krijgen of geen uitnodigingen voor een feestje kunnen uitdelen. Hun speciale dag wil het Sociaal Huis Kuurne niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Samen met de gemeentelijke sociale diensten voorzien we vanaf nu een verjaardagsbox voor kinderen wiens ouders het financieel moeilijk hebben. Want elk kind verdient een fijne verjaardag.”

De kindergemeenteraad ondersteunde de gemeente bij de samenstelling van de inhoud van de verjaardagsbox. “De box bevat naast drankjes en chipjes ook leuk spelmateriaal: een karaokemicro, walkie talkies, ballonnen, bellenblazers, kleurplaten, enz. Een aantal grotere stukken kunnen ze uitlenen, een aantal andere spullen kunnen ze uitdelen”, zegt Deloof. “De verdeling van de boxen gebeurt bewust in de spelotheek. Zo leren mensen ook het aanbod van de spelotheek kennen en maken ze kennis met de bibwerking. Het moedigt hen aan om vaker speelgoed of boeken te ontlenen.”

Kinderen in armoede

Zo’n tachtig Kuurnse kinderen, tussen 6 en 12 jaar, kunnen de verjaardagsbox ontlenen. “De kinderen komen in aanmerking op basis van een vergelijking tussen hun inkomen en de referentiebudgetten die wetenschappelijk zijn onderbouwd. Het Sociaal Huis brengt gezinnen die hiervoor in aanmerking komen op de hoogte. Ze worden ook op andere vlakken begeleid. We hopen dat we hierdoor kinderen iets positiefs kunnen aanbieden. Participatie en ontmoeting is bewezen als van groot belang voor de ontwikkeling van een kind. We leiden kinderen al heel vaak toe naar het bestaande vrijetijdsaanbod, maar dit gaat nog eens een stapje verder.”