Lopers eren overleden kankerpatiëntje Laura

Op 15 september 2015, over deze onderwerpen: Sport

Meer dan 12.000 euro heeft de organisatie van de Ezelsjogging in Kuurne de voorbije tien jaar geschonken aan het Kinderkankerfonds. Elk jaar is het een eerbetoon aan de overleden dochter van bestuurslid Marc Bourgois. ‘Laura zou trots zijn.’

Kuurne Tien jaar geleden kreeg Marc Bourgois te horen dat zijn jongste dochter Laura op negenjarige leeftijd leed aan botkanker. Meteen kon hij rekenen op de solidariteit van zijn collega’s van de Joggingclub die jaarlijks tijdens de Ezelsfeesten de Ezelsjogging organiseren. Nog datzelfde jaar werd een deel van het inschrijvingsgeld geschonken aan het Kinderkankerfonds. ‘We zijn één vriendengroep en als een vriend zo’n drama meemaakt, dan wil je er voor hem zijn’, zegt voorzitter van de Joggingclub, Johan Bossuyt. ‘Echt veel konden we niet doen voor Marc en Laura, daarom beslisten we ons voortaan in te zetten voor het goede doel.’

Dat er de voorbije tien jaar al meer dan 12.000 euro geschonken werd aan het Kinderkankerfonds betekent veel voor Marc. ‘Ons Laura heeft na twee jaar moedig vechten jammer genoeg de strijd verloren. Maar het doet deugd om andere kinderen te helpen, zo blijft Laura toch een beetje verder leven.’

Dat de joggingclub al tien jaar op rij het Kinderkankerfonds steunt, is uniek. ‘Het is een van de weinige verenigingen die elk jaar een cheque overhandigd’, zegt Christine Mattheeuws die als verpleegkundige bij Koester werkt. ‘Koester zorgt ervoor dat de kinderen zoveel mogelijk thuis kunnen zijn’, zegt Marc. ‘Voor Laura was dat belangrijk, ze bloeide thuis weer open en ik ben ervan overtuigd dat we ze daardoor langer bij ons mochten hebben. Het is een enorm mooi eerbetoon voor Laura. Ze zou echt trots zijn dat er met onze hulp al zoveel andere kinderen zijn geholpen.’

Voorzitter Bossuyt roept iedereen op om massaal deel te nemen. ‘Hoe meer lopers, hoe meer zieke kindjes we kunnen helpen.’

De Ezelsjogging vindt plaats op vrijdag 2 oktober. Van de 5 euro inschrijvingsgeld gaat er 1 euro naar het Kinderkankerfonds. Er is keuze tussen twee afstanden: 2 en 6 km. Het loopevenement Rapper dan een Ezel is elk jaar de start van de Ezelsfeesten. Ook is er een aflossingswedstrijd voor bedrijven of organisaties.

Inschrijven kan vanaf nu op www.rapperdaneenezel.be

EVELIEN VANTOMME