Kuurne bereidt volop toekomst voor

Op 14 juni 2013

CBS Kuurne

Het college van burgemeester en schepenen van Kuurne bereidt volop de toekomst voor van de gemeente. Deze week was de beleidsgroep van CD&V, N-VA, SP.A en GROEN opnieuw een volle dag op conclaaf in “De Gavers” in Deerlijk. “ De actieplannen worden concreet, de funderingen zijn gelegd maar we willen alles degelijk onderzoeken en financieel toetsen.

De oefening wordt gedegen voorbereid. Onze bevolking gaf een input via bevragingen. We hebben de diverse plannen van de adviesraden, de memoranda van verenigingen en de politieke verkiezingsprogramma’s gebundeld. Ook de gemeentediensten hebben duidelijke voorstellen en visies. De fundamenten voor het beleid van de komende jaren zijn gelegd. Nu moeten we hierop verder bouwen. Vanavond wordt aan de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur een voorstel besproken dit meerjarenplan 2014-2019 in een eindfase te concretiseren.   Zodoende kan de gemeente – en ocmwraad dit plan in december samen goedkeuren. We bundelen alle acties vanuit meerderheid als oppositie”, vertelt burgemeester Francis Benoit.

2013 is een overgangsjaar maar een zeer belangrijke periode. We hebben te maken met nieuwe spelregels van Vlaanderen en als bestuur doen we niet mee aan aankondigingspolitiek. We hebben een duidelijke visie maar die willen we gedegen voorbereiden. Eens de oefening klaar, hebben we een duidelijk strategisch plan met honderden acties die de inwoners zullen kunnen opvolgen of we ze ook in daden omzetten. Het wordt nog een boeiend najaar.

Op 1 januari 2014 stapt de gemeente immers net als zo goed als bijna alle Vlaamse steden en gemeenten, in de 'BBC' of 'Beleids- en beheerscyclus'. Het 'Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn' werd op 25 juni 2010 door de Vlaamse Regering goedgekeurd. Het bevat een reeks regels voor het meerjarenplan, het budget, de boekhouding en de jaarrekening van de lokale besturen en provincies. Het besluit is dan ook erg ingrijpend voor de wijze waarop de gemeenten, OCMW's en provincies hun beleid voorbereiden, budgetteren, uitvoeren, opvolgen en evalueren.

Belangrijk is dat het besluit niet alleen regels bevat voor de financiële aspecten van de beleidsvoering, maar evenzeer voor de inhoudelijke planning (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties...), de uitvoering en de evaluatie. Het gaat dus om veel meer dan een nieuwe boekhouding of een nieuw financieel instrumentarium.