Gemeenteraad 19 december 2013

Op 20 december 2013

Toelichting punt 3. Gemeentefinanciën en meerjarenplan 2014-2019 (Jeroen Dujardin; fractieleider N-VA)

De N-VA-fractie wil in de eerste plaats de gemeentelijke diensten met in het bijzonder de secretaris en de financieel beheerder bedanken voor het geleverde werk van de voorbije maanden. Onze N-VA-fractie beseft zeer goed welke inspanningen geleverd zijn door de diensten en een woord van dank is dan ook meer dan op zijn plaats. Uiteraard wensen wij ook het college van burgemeester en schepen te feliciteren met het geleverde werk. Ik denk dat zij met recht en rede fier mogen zijn op het ‘huiswerk’ dat zij de voorbije maanden hebben geleverd. De N-VA is in 2012 naar de verkiezingen getrokken met de slogan “de kracht van verandering” en we zijn blij dat zich dat heeft vertaald in het beleidsplan van onze gemeente. We willen een Kuurne waar het sociaal weefsel wordt behouden en versterkt. Een gemeente die financieel gezond is maar ambitieus is EN blijft investeren in haar toekomst.  In het beleidsplan vinden we als N-VA-fractie onze wensen terug op onder andere het vlak van veiligheid, onderwijs, de bestrijding van armoede, ondernemen  en woonbeleid. Daarnaast zien we doorheen het programma het verhaal van rechten en plichten. Wij ondersteunen maximaal onze burgers en verenigingen maar vragen ook van hen inspanning. Samen bouwen we aan de verandering, een gemeente waar iedereen mee telt.

Het financieel plan werd volledig opgebouwd volgens de principes van de N-VA.

Op de eerste plaats hebben wij gekeken waar er kon worden bespaard binnen onze gemeente. Door de financiële put die wij hebben geërfd hebben wij een enorme inspanning moeten leveren. 100.000 euro moest en wordt structureel bespaard de volgende jaren. Er is oa een natuurlijke afvloeiing van personeel zonder naakte ontslagen. Het personeel wordt in de toekomst nog efficiënter en polyvalenter ingezet zonder dat dit ten koste gaat van onze dienstverlening. Deze dienstverlening wordt modern en slagkrachtig.

Daarnaast hebben we gekeken naar efficiëntiewinsten waar mogelijk en gepleit voor verdere samenwerkingen door onze verschillende diensten.

Op de derde plaatst komen de investeringen. Hier zijn we als N-VA-fractie het meeste tevreden over want het is door te blijven investeren dat we het verschil maken voor onze burgers. Stilstaan is achteruitgaan. We blijven de volgende jaren investeren in onze verschillende wijken, bewoners en verenigingen. Luxeprojecten werden weerhouden of hervormd naar projecten op maat van onze gemeente. We blijven ons met N-VA voor 100% inzetten voor ons rijk verenigingsleven. Zij zijn de zuurstof van onze gemeenschap en onze gemeente Kuurne en zorgen voor verbondenheid.

Onze N-VA fractie is dan ook tevreden dat al deze verenigingen hun werkingsmiddelen kunnen blijven behouden. Neem van mij aan dat dit in moeilijke financiële tijden GEEN evidentie is. Wel wordt er bespaard op sommige grote evenementen en projectsubsidies maar al bij al blijven deze beperkt. Besparen is nooit aangenaam maar in tijden van crisis moet iedereen zijn steentje bijdragen. We kunnen het aan onze burgers niet verantwoorden dat er sommigen evenementen grote spaarkassen hebben en bovenop nog eens zwaar worden gesubsidieerd door onze gemeente.

Met deze meerjarenplanning brengt het gemeentebestuur de financiën van de gemeente voor de komende zes jaar op orde. We besparen waar mogelijk en investeren waar nodig.

Geld om te investeren was er gezien de financiële situatie van onze gemeente niet of nauwelijks.

Nochtans hebben onze burgers recht op een aanbod dat aangepast is aan deze tijd. Besturen is keuzes maken en de N-VA-fractie kan zich vinden in de moeilijke maar terechte keuzes die gemaakt zijn.

De personenbelastingen stijgen in onze gemeente niet in tegenstelling tot tal van vele andere gemeenten en steden. Wel is er een kleine correctie op vlak van de opcentiemen die minimaal stijgen.  In het licht van de financiële situatie van de gemeente, de besparingsoefening die is doorgevoerd en het ambitieuze investeringsprogramma van het gemeentebestuur om Kuurne verder te laten groeien vinden wij dit meer dan aanvaardbaar.

Als N-VA-fractie zullen wij dan ook dit meerjarenplan, waarop wij als fractie fier zijn en dat goed is voor al onze inwoners, goedkeuren.

Toelichting punt 6: OCMW-meerjarenplan 2014-2019 (Jeroen Dujardin; fractieleider N-VA)

Onze N-VA-fractie wil ook hier de ontvanger en secretaris van het OCMW en de voltallige ploeg bedanken voor het geleverde werk van het voorbije jaar. Bedankt en felicitaties aan de OCMW-voorzitter en zijn ploeg voor dit degelijk, goed uitgewerkt en concreet uitgewerkt beleidsplan.

Onze N-VA fractie kan zich perfect vinden in de visie en strategie die werd uitgewerkt voor de komende 6 jaar.

De groeiende uitdagingen zoals vergrijzing, armoede met in het bijzonder kinderarmoede en participatie van onze inwoners worden efficiënt en effectief aangepakt. Er wordt algemeen financieel bespaard maar op de aangehaalde thema’s wordt extra ingezet.

De aanpak van armoede in al zijn aspecten is voor ons belangrijk en prioritair ; zowel financiële armoede, sociale armoede als energie-armoede. Met de beschreven acties kunnen we deze mensen effectief uit hun sociaal isolement halen en een betere toekomst geven. Dat we hiervoor actief op zoek gaan naar deze gezinnen en kinderen en hen automatisch bepaalde rechten zullen toekennen is een grote stap vooruit.

Het afstemmen van zorg, wonen en welzijn is een goede zaak. De komst van het dienstencentrum in Ter Groenen Boomgaard is hiervoor een perfect middel. Het wordt een ontmoetingsplaats voor al onze inwoners met zorgvragen,  voor vrijwilligerswerk, als ontmoetingsruimte enzomeer. Het versterken van ons sociaal weefsel maakt van onze gemeente een warme gemeente.

Dit alles kan maar slagen als het een verhaal wordt van rechten EN plichten. Wij vragen met onze    N-VA-fractie dat mensen participeren en integreren in hun buurt en in onze gemeente. Integratiebeleid dat zich richt op het verhogen van de zelfredzaamheid en op het activeren van mensen, DAT is belangrijk. Werk en taal zijn in dit beleidsplan twee belangrijke hefbomen om dit te bereiken.

Onze N-VA-fractie zal dan ook dit meerjarenplan, dat van onze gemeente een warme gemeente wil maken en iedereen mee wil, goedkeuren.

Toelichting punt 12 wijzigingen in het kader van de GAS-wet (Lander Dewaele; gemeenteraadslid N-VA)

Onze N-VA-fractie waardeert de aanpassingen in de gas-wetgeving. We willen het gebruik van de wetgeving en de nieuwe maatregelen laten gelden voor wat die in de eerste plaats dienen: optreden tegen overlast en kleine criminaliteit.

In ons reglement was en is nog steeds geen spoor van banale en absurde overtredingen. In onze gemeente mag nog worden gespeeld of met een sneeuwbal gegooid. Dit wet is er enkel om de straffeloosheid van bepaalde overlast zoals sluikstorten of wildplakken aan te pakken. Zaken die een sterk storend gedrag vertonen.

De maximumboete werd verhoogd voor recidivisten of hardleerse overtreders maar daarnaast werd de leeftijdsgrens, mede op advies van onze Kuurnse jeugdraad, niet verlaagd naar 14 jaar en wordt er veel aandacht besteed aan bemiddeling en naar het zoeken van oplossingen en resultaten waar iedereen beter van wordt en DAT is voor ons belangrijk.  We kunnen deze aanpassingen als fractie dus enkel maar toejuichen en goedkeuren.