Francis Benoit wordt burgemeester

Op 15 oktober 2012

Lijst Burgemeester heeft met 8 zetels nochtans 1 zetel meer dan de CD&V én Vereecke wint ook als het op voorkeurstemmen aankomt. Toch geeft Vereecke liever de burgemeesterssjerp aan Francis Benoit. "Ik heb 600 voorkeurstemmen minder als in 2006, Francis behaalt er 400 meer, daar trek ik mijn conclusies uit." Door die toegeving kan Vereecke zich ook verzekeren van een plaats in de meerderheid. CD&V en N-VA konden immers met 12 zetels ook een alternatieve, maar minder comfortabele, meerderheid vormen. "De burgemeester wilde geen burgemeester worden en maar één of maximum twee schepen met zich mee trekken in het schepencollege", legt schepen Rik Bouckaert (Lijst burgemeester) uit. "Door het burgemeesterschap op te geven, krijgen we meer schepenen in het schepencollege." NV-A scoorde niet slecht. De partij van lijsttrekker Johan Bossuyt, die blij was met de uitslag, haalde vijf zetels binnen. Zes jaar geleden hadden ze slechts twee vertegenwoordigers op de Kartel-lijst van de burgemeester Carl Vereecke. Het Vlaams Belang in Kuurne werd van tafel geveegd en is alle drie de zetels kwijt die ze in 2006 haalden. Sp-a-Groen leverde één zetel in en krijgt drie gemeenteraadsleden