'Food Act 13'wint Food Waste Award 2019

Op 3 april 2019, over deze onderwerpen: Sociaal
Team W13

‘Food Act 13’ haalt de Food Waste Award 2019 binnen in de categorie ‘Lokale Besturen’. Food Act 13 is het Zuid-West-Vlaamse voedseldistributieplatform van W13 dat groeide vanuit het project Food Act van het OCMW Kortrijk. Het project werd genomineerd door een jury, en vervolgens door het publiek verkozen als beste project. Andere genomineerden waren de Stad Gent en de federale overheid. De Food Waste Awards werden deze avond uitgereikt aan de winnaars tijdens het Food Waste Fest in Brussel.

Trekkers van het project Philippe De Coene (Voorzitter W13) en Bram Deloof (Ondervoorzitter W13): “De Food Waste Awards zijn een beloning voor initiatieven die op de meest creatieve, inventieve en efficiënte manier voedselverlies beperken. We zijn heel blij met deze Award. Food Act 13 zet in op armoedebestrijding en minder CO2-uitstoot door het terugdringen van voedselverspilling. Een voedseldistributieplatform op dergelijke schaal is uniek in Vlaanderen en biedt heel wat voordelen. Zo kunnen we voedsel ophalen in meer winkels wat het aanbod voor mensen in armoede groter en diverser maakt.”

Er zijn vier categorieën, met telkens drie finalisten: voedselbedrijven, ‘changemakers’, grootkeukens & catering en lokale besturen. Per categorie werd het initiatief met de meeste stemmen beloond met een Food Waste Award. Food Act 13 groeide uit de schoot van Food Act Kortrijk tot een regionaal voedseldistributieplatform. Het gaat actief op zoek naar 200 ton voedseloverschotten per jaar bij warenhuizen, lokale handelaars en landbouwers om die te herverdelen aan zo’n 2.500 gezinnen in armoede. Die bereiken we via 40 à 50 voedselverdeel- en sociale organisaties in onze regio, waaronder 14 OCMW’s en CAW Zuid-West Vlaanderen. Food Act 13 is meteen ook een activeringsproject waarbij acht medewerkers worden ingezet, die na hun opleidings- en tewerkstellingstijd kunnen doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt.

Food Act 13 werkt nauw samen met de Voedselbank, meer nog, Food Act 13 is gelegen op dezelfde locatie als de Voedselbank West-Vlaanderen, wat het project erg uniek maakt. De voedseloverschotten vormen een welgekomen aanvulling op de voornamelijk droge voeding die door de Voedselbank wordt verdeeld. Het is dan ook veel meer dan een logistiek distributiecentrum en dient als kapstok voor andere activiteiten en als overlegplatform tussen de verschillende partners. Tenslotte helpt Food Act 13 ook de klimaatopwarming tegen te gaan. Iedere bespaarde ton voedseloverschot zorgt voor 2,5 ton minder CO2-uitstoot.