Aangepast parkeerbeleid met oog voor handelaars

Op 18 november 2015, over deze onderwerpen: Lokale economie, Mobiliteit

Het invoeren van éénrichtingsverkeer raakt ook aan de leefwereld van de Kuurnse handelaars. De gemeente stelt alles in het werk om het huidig aantal parkeerplaatsen voor de handel te maximaliseren en een flankerend parkeerbeleid uit te stippelen. Schepen Johan Bossuyt: “Doorheen het traject hebben we ook de stem van de lokale handel gehoord. Er is blijvende aandacht om het huidig aantal parkeerplaatsen te maximaliseren en de vlotte bereikbaarheid van alle handelszaken te realiseren.” De gemeente denkt onder meer ook aan een uitbreiding van de blauwe zone in de Kattestraat en Leiestraat en onderzoekt de invoering van het Shop&Go principe.

Eénrichtingsverkeer in drie centrumstraten in Kuurne vanaf voorjaar 2016

Het college van burgemeester en schepenen van Kuurne beslist om eenrichtingsverkeer in te voeren in de Kerkstraat, Leiestraat en Koning Albertstraat. In de Bavikhoofsestraat blijft autoverkeer in twee richtingen mogelijk, wel worden maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verhogen en de snelheid af te remmen. De beslissing werd genomen op basis van een uitgebreid inspraaktraject met inwoners en betrokkenen. De nieuwe verkeerscirculatie gaat in de eerste helft van 2016 van start.

Eenrichtingsverkeer in Kerkstraat, Leiestraat en Koning Albertstraat – veiligheidsmaatregelen in Bavikhoofsestraat

De kogel is door de kerk. Op 17 november nam het college van burgemeester en schepenen een definitieve beslissing rond het éénrichtingsverkeer in een aantal centrumstraten van Kuurne. De Kerkstraat, Leiestraat en Koning Albertstraat wordt éénrichtingsverkeer vanaf het voorjaar van 2016. In de Bavikhoofsestraat blijft voorlopig tweerichtingsverkeer mogelijk. Wel onderneemt de gemeente op korte termijn flankerende maatregelen om de verkeersleefbaarheid te verhogen en de snelheid te doen afnemen. Schepen Francis Watteeuw: “ Door het invoeren van éénrichting, maken we werk van een veilige, aangename en leefbare dorpskern. Het is een positief verhaal, zeker voor de fietsers.”

Beslissing steunt op mening Kuurnenaar, adviesraden en metingen

De beslissing komt er zeker niet onverwacht. Het gemeentebestuur ondernam de voorbije maanden heel wat initiatieven om alle pro’s en contra’s in kaart te brengen en in dialoog te gaan met alle betrokkenen via diverse fora.

Van 15 juni tot 17 juli liep een proefproject waarbij het autoverkeer zich maar in één richting door de centrumstraten kon bewegen. Na afloop kon de Kuurnenaar zijn bevindingen meedelen aan de hand van een enquête. Dat het thema leeft, bewezen de 1636 ingevulde vragenlijsten, goed voor meer dan 25% van de Kuurnse gezinnen. Een grote meerderheid van de respondenten pleitte voor de invoering van éénrichtingsverkeer: de Kerkstraat kon op zeer veel steun rekenen (75%), de resultaten voor de Leiestraat en Koning Albertstraat sloten hierbij aan (66%). Eénrichtingsverkeer in de Bavikhoofsestraat werd genuanceerder onthaald maar nog altijd positief (57%).

De voorbije weken maakten ook de Kuurnse adviesraden en de brandweer hun opmerkingen over. Zij staan achter éénrichtingsverkeer in de Kerkstraat, Leiestraat en Koning Albertstraat. Met hun bijkomende opmerkingen wordt rekening gehouden bij de uitwerking van het project. Ook de verkeersmetingen leverden geen fundamentele bezwaren op voor het invoeren van éénrichtingsverkeer in de drie centrumstraten.

In tegenstelling tot het proefproject, blijft autoverkeer in de Bavikhoofsestraat in twee richtingen wel mogelijk. Eénrichtingsverkeer langs deze toegangsweg leidde tot een sterk verhoogde verkeersdruk (+10 000 auto’s/week) en onveilige situaties in de nabijgelegen Abelenstraat en Hulstestraat. Schepen Francis Watteeuw: “We willen een oplossing waarbij het voor iedereen veiliger en leefbaarder wordt. We engageren ons daarom om op andere manieren de verkeersleefbaarheid te optimaliseren en de snelheid te remmen. Alle bekommernissen rond de Bavikhoofsestraat worden meegenomen, samen met de vele suggesties die we ontvingen van inwoners en betrokkenen. Binnenkort stellen we een deskundige aan om dit ontwerpmatig te onderzoeken en te verfijnen”.

Aangepast parkeerbeleid met oog voor handelaars

Door éénrichtingsverkeer in te voeren, wordt ook het gebruik van de randparking aan de Vlaskouter gestimuleerd. Met een betere aanduiding leiden we bezoekers naar de randparkings waar ze langdurig kunnen parkeren zonder de centrumstraten extra te belasten.  Het éénrichtingsverkeer in de Kerkstraat, Leiestraat en Koning Albertstraat gaat in voege in de eerste helft van 2016, een studiebureau onderzoekt op korte termijn de noodzakelijke verkeerskundige ingrepen. In het voorjaar 2016 plant de gemeente nog een informatievergadering om bewoners actief te laten meedenken over de plannen. Het inspraaktraject bood al heel wat inzicht in de knelpunten op gebied van mobiliteit. Met een informatievergadering willen de gemeente verder deze weg inslaan.

Burgemeester Francis Benoit is tevreden over het traject: "Dit project éénrichtingsverkeer is uniek. Het debat werd in diverse fora besproken en inwoners hebben massaal gereageerd. In mijn vijftienjarige carrière als politicus heb ik nog nooit zoveel beleving gevoeld bij de inwoners bij de voorbereiding van een beleidsbeslissing. Het is nu mijn taak om de diverse belangen rond mobiliteit, verkeersveiligheid en economie te bewaken en het evenwicht te bewaren."

Info

Francis Watteeuw, schepen mobiliteit (francis.watteeuw [at] kuurne.be; 0495/58 47 90)
Francis Benoit, burgemeester (francis.benoit [at] kuurne.be; 0486 24 83 64)
Johan Bossuyt, schepen economie (johan.bossuyt [at] kuurne.be; 0494/61 61 18)