Sociale huisvestingsmaatschappij Eigen Gift Eigen Hulp investeert in 150 zonnepanelen in het centrum

Op 21 februari 2023, over deze onderwerpen: Sociaal, Wonen
Sociale Huisvestingsmaatschappij

Energie wordt steeds duurder. De woningen in Vlaanderen moeten ook steeds milieuvriendelijker gebouwd worden. Eigen Gift Eigen Hulp plaatste 150 zonnepanelen op haar gebouwen in het centrum: Andries, De Zwingel, De Brakel, De Repel en De Slijter. Daarmee wenst de Kuurnse huisvestingsmaatschappij in te zetten op het belang van hernieuwbare energie. Dit voor de brede samenleving en voor haar bewoners.

Bijdragen aan beter klimaat

Jeroen Dujardin, voorzitter van Eigen Gift Eigen Hulp: ”Onze huisvestingsmaatschappij wil ook bijdragen aan een beter klimaat en de strijd aangaan met energiearmoede. In een eerste fase zullen deze zonnepanelen de energie voorzien van de gemene delen van het patrimonium gelegen in het centrum. De overblijvende energie wordt teruggebracht in het net en verkocht op de energiemarkt. Op vandaag bestaat er nog geen vorm van energiedelen. Het ligt echter wel de bedoeling om de opbrengst van de zonne-energie te verdelen onder de huurders die niet kunnen genieten van zonnepanelen.”

Strijd tegen energiearmoede

Een lagere energiekost voor de huurder creëert financiële ademruimte voor andere levensbehoeften. Op die manier gaat de huisvestingsmaatschappij ook de strijd aan tegen armoede. De zonnepanelen moeten ook een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de sociale woningbouw in Kuurne en Vlaanderen. Twee vliegen in één klap dus.

Bouw- en renovatieplan

De plaatsing van deze zonnepanelen is nog maar het begin. In de nieuwbouwprojecten van de maatschappij zullen ook zonnepanelen geplaatst worden. We denken hierbij aan de Vlastuin en het vervangingsbouwproject Spijker & Schardauw. Maar ook in Ter Groenen Boomgaard worden in de toekomst zonnepanelen voorzien.