Hoeveproject

Op 21 maart 2012

Beheersorgaan Kuurne: “We gaan het warme water niet heruitvinden”

Zaterdag 24 maart aanstaande steekt het Kuurns beheersorgaan voor culturele infrastructuur van wal met een project die de komende jaren een van de kerntaken van het adviesorgaan zal zijn: het adviseren van de renovatie van Hoeve Vandewalle.

Het beheersorgaan voor culturele infrastructuur ( kort: beheersorgaan) gaat in dit verhaal natuurlijk het warm water niet heruitvinden. Samen met de evenementencoach van Kuurne heeft het beheersorgaan een volledige dag uitgestippeld waarbij drie zalen bezocht worden: de parochiezaal in Watou, de Oude Brouwerij in Koekelare en de Schaduw in Ardooie. Tijdens de bezoeken worden de renovatieconcepten bekeken en hoe men de zaken daar heeft aangepakt. De goede realisaties nemen we mee naar Kuurne en die worden later bekeken of ze in het Hoeveproject opgenomen kunnen worden.

Bram Deloof (voorzitter beheersorgaan): “Met de meest recente investering in de Kubox kunnen alle verenigingen gemakkelijk hun belichting en andere constructies opkrikken richting plafond. Deze investering was nodig en dit bleek uit de tevredenheidsenquête van eind 2010. Met deze investering werken we verder aan de uitbouw van onze grote zalen, maar we mogen de vragen naar renovatie van de Hoeve Vandewalle zeker niet in een hoek parkeren.”

Het renovatieproject Hoeve Vandewalle wordt een mooi, maar tevens uitdagend project en dit door het allesomvattende ervan: de site moet historisch aantrekkelijk blijven, maar toch functioneler worden. Alle investeringen dienen te voldoen aan huidige normen en hedendaagse noden op vlak van cultuur en algemene participatie. Dit alles moet in een groen, sportief en energiezuinig kader gebeuren.

Bram Deloof: “Het beheersorgaan neemt de taak van de architect zeker niet over. Dankzij de unieke samenstelling van het beheersorgaan dat banden heeft met meer dan 180 Kuurnse verenigingen nemen wij we onze verantwoordelijkheid op naar die verenigingen toe en starten nu reeds met onze adviestaak. Een goed plan is reeds de helft van het werk en bij deze eeste adviesronde zal het zeker niet blijven. Net zoals de voorbije 6 jaar worden de gedane investeringen getoetst aan de noden van de huurders”

De algemene vergadering van het beheersorgaan is persoonlijk aangeschreven; de deelnames werden bevestigd.