Gemeente Kuurne wil kleuterafdeling in Boudewijnschool

Kleuteronderwijs in de Boudewijnschool

Boudewijnschool Kuurne start op 1 september 2014 met kleuteronderwijs

vrijdag 21 juni 2013 om 16u47

Kuurne - Op het einde van de gemeenteraad deelde onderwijsschepen Johan Bossuyt (N-VA) de oprichting mee van kleuterklasjes op de site Boudewijnschool vanaf 1 september 2014.

Dit wordt op de gemeenteraad van 10 juli ter goedkeuring voorgelegd. De bedreigde gemeentelijke Boudewijnschool fuseert vrijwillig met Pienter. Ze wil de toekomst veilig stellen met kleuterklassen. De bevoorrading van leerlingen kwam vroeger vooral uit de vrije kleuterschool Hulstsestraat. Zowel die vrije kleuterschool, als Boudewijn verloren in de laatste jaren veel leerlingen door de grote concentratie van mensen van vreemde afkomst in de bouwprojecten in die wijk. Johan Bossuyt: “Er was overleg tussen de drie onderwijsnetten gemeentelijk, vrij en gemeenschapsonderwijs naar mogelijke samenwerking. Uiteindelijk zagen zowel vrij als GO daar van af.” Directie, ouders en geledingen rond de Boudewijnschool zijn blij met de beslissing om kleuterklassen in te richten. Het vrije onderwijs is niet zo gelukkig met de bijkomende vestiging voor kleuteronderwijs, maar besliste de kleuterschool van de Hulstsestraat verder in te richten.

(JPDK)

FOCUS - WTV

(klikken op titel)

HET NIEUWSBLAD

In de Kuurnse gemeentelijke Boudewijnschool wordt op 1 september 2014 gestart met kleuteronderwijs. De school drong daar al lang op aan omdat het met een leerlingentekort kampt. 'We zijn enorm opgelucht', zegt directrice Viviane Verbeke. Evelien Vantomme

Kuurne Met 86 leerlingen zit de Boudewijnschool in de gevarenzone. Het voortbestaan van de gemeentelijke school was al op korte termijn verzekerd omdat ze vanaf volgend schooljaar een vrijwillige fusie aangaat met de Pienterschool. Maar het gemeentebestuur benadrukte altijd dat er nog nood was aan een definitieve oplossing.

Die knoop is nu doorgehakt. De gemeente start vanaf 1 september 2014 met kleuteronderwijs in de Boudewijnschool. 'Na meer dan dertig jaar krijgen het schoolteam en de ouders eindelijk wat ze vragen', zegt schepen van Onderwijs Johan Bossuyt (N-VA). 'Als we de Boudewijnschool geen kleuterafdeling gaven, dan was ze ten dode opgeschreven. Ouders verkiezen nu eenmaal om hun kinderen kleuter- en lager onderwijs te laten volgen in dezelfde school.'

Intensief overleg

'We waren al lang overtuigd van de noodzaak', zegt Bossuyt. 'Maar er was maandenlang intensief overleg voor nodig. We hebben de andere twee onderwijsnetten gevraagd of ze een samenwerking zagen zitten, maar ze stonden er uiteindelijk niet voor open.'

Een kleuterafdeling in de Boudewijnschool lag altijd gevoelig bij het vrij onderwijs, omdat dat schoolnet

in de nabijgelegen Hulstsestraat ook een kleuterschool heeft. 'We beseffen dat deze beslissing niet bij iedereen op applaus kan rekenen', zegt burgemeester Francis Benoit (CD&V).

Maar volgens het bestuur zullen er in de toekomst zeker voldoende kleuters zijn voor alle zes de scholen. 'We gaan van 13.000 naar 15.000 inwoners. Het geboortecijfer stijgt en de volgende jaren komen er acht nieuwe wijken bij. We willen jonge gezinnen aantrekken en dan moeten we zorgen voor voldoende capaciteit', aldus Benoit.

De directie en de ouderraad van de Boudewijnschool zijn tevreden dat ze eindelijk hun slag thuis hebben gehaald. 'We zijn enorm opgelucht. De kleuters zijn een godsgeschenk', zegt directrice Viviane Verbeke.

HET LAATSTE NIEUWS

De Boudewijnschool in Kuurne krijgt een kleuterafdeling vanaf september 2014. Het gemeentebestuur heeft eindelijk de knoop doorgehakt. "We verwachten een bevolkingsgroei de komende jaren. Kuurne krijgt er dankzij tal van woonprojecten heel wat inwoners bij", zegt schepen Johan Bossuyt. "Er is dus ruimte om de Boudewijnschool de langverwachte kleuterafdeling toe te staan."

De discussie over het al dan niet invoeren van kleuteronderwijs in de Boudewijnschool, gaat al dertig jaar mee. Een drietal jaar geleden flakkerde die discussie heftiger op. "Een kleuterafdeling is cruciaal voor de instroom van kinderen in het lager onderwijs", vond in 2011 de ouderraad. De Boudewijnschool flirt al jaren met het minimumaantal leerlingen om te mogen blijven voortbestaan. Zolang er geen kleuter zou opgestart worden, zou die situatie niet verbeteren, oordeelde de ouderraad.

Het vorige gemeentebestuur had begin vorig jaar plannen om De Vrije Kleuterschool in de Hulstestraat naar de site van de Boudewijnschool te verhuizen. Die plannen werden vrij snel afgeketst. Begin dit jaar werd beslist om de Boudewijnschool en de Pienterschool te fusioneren, om zo de toekomst van de Boudewijnschool te verzekeren. De beslissing om vanaf september 2014 toch kleuteronderwijs in te voeren in de Boudewijnschool, volgt verrassend snel na die beslissing. "We hadden onszelf voorgenomen om de knoop zo snel mogelijk door te hakken", zegt schepen van onderwijs Johan Bossuyt (N-VA) uit. "Het personeel van de Boudewijnschool en de ouderraad leefden al lang genoeg in onzekerheid."

Geboortecijfer

Het gemeentebestuur oordeelde, in samenwerking met de andere schoolnetten, de schoolraad en de vakbonden, dat er ruimte was voor kleuteronderwijs in de Boudewijnschool. "Het geboortecijfer groeit sterk in onze regio. Vlaamse en Europese studies voorspellen dat die groei zich nog zal verder zetten. Bovendien zijn er heel wat woonprojecten in Kuurne. We verwachten dat er zich nog veel nieuwe gezinnen gaan vestigen. We moeten dus voldoende scholenaanbod voorzien." De taak van de gemeente zit er hiermee nog niet op. "In de toekomst willen we nog meer inzetten op een samenwerking tussen alle netten."

Het kleuteronderwijs zal ingericht worden in de twee bestaande vrije lokalen aan de achterkant van de Boudewijnschool. "Voorlopig wordt dus gestart met twee kleuterklassen, of er nog een derde kleuterklas komt, zal afhangen van het aantal kleuters dat de afdeling aantrekt."

Viviane Verbeke, directrice van de Boudewijnschool, is erg tevreden met het nieuws. "Ik kan het nog niet goed geloven, dat het eindelijk zo ver is. Dit is een heel goede zaak voor onze school. Misschien dat ons leerlingenaantal niet meteen de hoogte in zal schieten, maar op termijn verwacht ik toch een erg gunstige evolutie."

"We zijn enorm tevreden. Samen met het schoolteam zorgen we ervoor dat we er staan in september 2014", weet ouderraadvoorzitter Heidi Carly.