N-VA Kuurne

Fusie verzekert voortbestaan Boudewijnschool

Op 22 mei 2013

De Boudewijnschool is al enkele jaren vragende partij om een eigen kleuterafdeling op te richten, om zo het voortbestaan van de school te verzekeren. Met 86 leerlingen zit de school namelijk in de gevarenzone. Maar omdat het oprichten van een kleuterafdeling niet mogelijk is op korte termijn, voert het gemeentebestuur vanaf volgend schooljaar een vrijwillige fusie door tussen de gemeentelijke scholen Boudewijn en Pienter.

‘Voor de leerlingen en het personeel verandert er niets. Iedereen blijft in zijn eigen klas en school. Ook de directeurs blijven op post’, zegt schepen van Onderwijs Johan Bossuyt (N-VA)

De fusie krijgt de steun van beide scholen. ‘Er is geen alternatief en we werkten hoe dan ook al nauw samen’, zeggen directeurs Viviane Verbeke en Philip Vertriest, die net als de ouderraden de beslissende gemeenteraad bijwoonden.

‘De beste oplossing blijft voor ons echter het opstarten van een eigen kleuterschool’, benadrukt de directrice van de Boudewijnschool. Schepen Bossuyt wil daarover nog geen uitspraken doen. ‘We houden alle opties open. Het is een ingewikkeld dossier dat al 38 jaar aansleept. Pas tegen september 2014 komen we met een definitieve oplossing.’

Oppositie misnoegd

De fusie werd op de gemeenteraad unaniem goedgekeurd. ‘Ook wij beseffen dat er op dit moment geen alternatief is. Maar we stellen ons wel ernstige vragen over het gebrek aan visie op lange termijn’, zegt Carl Vereecke, fractieleider van oppositiepartij (H)Eerlijk Kuurne.

Dat voor de gemeenteraad geen commissie bij elkaar werd geroepen om het dossier te bespreken, volgens schepen Bossuyt ‘om de sereniteit te bewaren’, viel in slechte aarde. ‘Een gebrek aan respect voor de oppositie’, besluit Vereecke.